Care sunt beneficiile nutriționale ale căpșunilor?

 

Dr. Liliana Marin medic specialist diabet zaharat, nutritie si boli metaboliceNe răspunde Dr. Liliana Marin, medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice

Apreciate pentru aroma deosebită și gustul dulce, căpșunile sunt prezente din abundență în această perioadă și trebuie să profităm din plin de beneficiile lor.

O cantitate de 100g de căpșuni conține aproximativ 7g de carbohidrați și are 33 de kilocalorii. Căpșunile sunt o sursă importantă de vitamina C, folați, calciu, magneziu, mangan, fosfor, potasiu, fitosetroli și acizi grasi Omega3.

Minerale care se regăsesc în 100g de căpșuni:

Calciu 16 mg
Fier 0.41 mg
Magneziu 13 mg
Mangan 0.386 mg
Fosfor 24 mg
Potasiu 153 mg
Sodiu 1 mg
Zinc 0.14 mg

Căpșunile oferă protecție împotriva diabetului zaharat datorită indexului glicemic scăzut și conținutului bogat în fibre. Consumul a 300g căpșuni pe zi poate preveni apariția unor tipuri de cancer (pulmonar, esofagian, mamar și de colon) datorită antioxidanților pe care îi conțin. De asemenea, conținutul bogat în potasiu și flavonoizi (antiinflamatori naturali) ajută la scăderea tensiunii arteriale și contribuie la reducerea riscului de infarct miocardic.

100g de căpșuni conțin următoarele vitamine:

Vitamina B1 (Tiamină) 0.024 mg
Vitamina B2 (Riboflavină) 0.022 mg
Vitamina B3 (Niacină) 0.386 mg
Vitamina B5 (Acid pantotenic) 0.125 mg
Vitamina B6 (Piridoxină) 0.047 mg
Vitamina B9 (Acid folic) 24 μg
Vitamina B7 (Colină) 5.7 mg
Vitamina C (Acid ascorbic) 58.8 mg
Vitamina E (Tocoferol) 0.29 mg
Vitamina K 2.2 μg

Dacă dorim să beneficiem din plin de aceste calități, trebuie să consumăm căpșunile ca atare, fără adaos de zahar, îndulcitori, siropuri sau frișcă și să nu depășim cantiatea recomandată. Putem opta pentru sucul de căpșuni proaspăt preparat sau shake-uri și smoothies, însă trebuie să avem mare grijă ca ingredientele acestora să nu aibă un aport de calorii nesănătos. Având în vedere conținutul bogat în fibre, este posibil ca în urma consumului excesiv sau a combinațiilor nepotrivite sistemul nostru digestiv să aibă de suferit.

strawberries-1446017_1920

De asemenea, persoanele sensibile și cu alergii cunoscute trebuie să țină cont de potențialul alergen al căpșunilor – alergenul Fra a1 (Fragaria allergen 1), care se pare că este legat de o proteină prezentă în momentul coacerii căpșunilor, cu rol în biosinteza pigmentului roșu (antocianina).

Search

+